Shadow

Forstå verdien av kunst og kultur

Debatten om verdien og virkningen av kunst og kultur har opptatt noen av verdens største hjerner. Nå gir en omfattende ny rapport et nytt perspektiv på problemet.

Rapporten “Forstå verdien av kunst og kultur” representerer kulminasjonen av AHRCs treårige Cultural Value Project. Prosjektet involverer 70 originale forskningsverk, og gir det mest dyptgående forsøket på å forstå forskjellen kunst og kultur utgjør.

Så hva har prosjektet oppdaget? For å fullt ut verdsette virkningen av kunst og kultur på økonomien vår, på våre lokalsamfunn og byer eller på helsen vår, må vi begynne med å forstå individuelle erfaringer. Fordi så mange av de samfunnsmessige fordelene som kan oppnås gjennom kunst og kultur, kommer fra fordelene enkeltmennesker opplever – i måten det påvirker oss på, hvordan vi ser oss selv og hverandre, og bidraget vi fortsetter å gi. For dette formål utvider Kulturverdiprosjektet omfanget av den tradisjonelle debatten utover subsidierte kultursektorer, til å inkludere kulturelle opplevelser gjennom kommersiell sektor så vel som amatør- og deltakende kunst, fordi det er slik de fleste av oss engasjerer seg.

Rapporten kaster nytt lys over forsømte områder der forskning viser at kunst og kultur utgjør en forskjell, som å skape personlig refleksjon og empati, aktivere engasjerte innbyggere og blomstrende lokalsamfunn, og fantasien og kreativiteten som underbygger innovasjon.

Dette nye perspektivet gir raskt opphav til behovet for en bredere og mer subtil verktøykasse med metoder for å snakke om – og evaluere – begrepet kulturell verdi:

1. Mer effektiv bruk av evaluering – ikke bare for å tilfredsstille finansiører, men for kulturorganisasjoner å forstå svarene fra publikum.

2. Et bredere spekter av metoder som verdsetter kvalitative metoder like mye som kvantitative, og trekker mer på metoder som kommer fra kunst og humaniora.

3. Videreutvikling av prosjektets økonomiske evalueringsmetoder – som allerede brukes av finansdepartementet.

Vi trenger også en bedre forståelse av hvordan digitalt engasjement påvirker folks opplevelse, både måten vi konsumerer på og måten vi er kreative på. Vi trenger også en bedre forståelse av måtene digitalt engasjement påvirker folks opplevelse på, både måten vi konsumerer på og måten vi er kreative på. De kulturelle og kreative næringene vokser, og måten vi får tilgang til kultur på endres i raskt tempo. Akademikere, forskere – og hele kultursektoren – må samarbeide for å sikre at vi ikke bare er klare for den utvidelsen, men kan støtte og opprettholde den. For å finne ut mer om rapporten “Forstå verdien av kunst og kultur” besøk www.ahrc.ac.uk

kilde